Tuesday, 18 April 2017

Little Free Library

Pentru ca în fiecare luni vorbim despre citate, deci implicit despre carti, astazi m-am hotarat sa va dezvalui un mod usor de a "împarti" cartile!

 
Intr-o postare de-a Adrianei de la începutul lui martie, am vazut o fotografie (ce de mai sus!) cu o femeie care purta pe spate o "etajera" cu carti. Se pare ca fotografia este destul de veche, iar Adriana scria atunci:  "Cine spune ca aceasta fotografie nu e genială? Uite cum, în locul vreunei tablete sau kindle, „umblau" cartile prin locuri publice, parcă anticipând vremurile de acum. Lumea are nevoie de cuvinte, de hrană scrisă, chiar dacă ne-o luăm diferit. Iubiți-vă vremurile, altele nu avem. Dăruiți litera timpului care nu se mai întoarce și fiți recunoscători pentru ceea ce trăiți

 
Acum câțiva ani un american, Todd Bol a construit primul, în memoria mamei sale un iubitor de carte avid, un dulapior pe care la asezat în fata casei. Pe usa dulapiorului a lipit o hartie pe care a scris "Free book exchange", adica „schimb de carte gratuită". Oamenii puteau sa "împrumute" o carte din acel dulapior sau puteau sa ia o carte, aducand alta în loc. Ideea a avut un succes enorm si acum vre-o 3 ani în urma a ajuns si în Olanda!

 
Concluzia: Micile biblioteci gratuite au rasarit ca ciupercile dupa ploaie asa ca daca nu ai bani sa te abonezi la o biblioteca mare poti apela la aceste "mini bib's" si garantat vei avea ceva de citit. La mine în sat sunt vre-o trei puncte unde exista o astfel de biblioteca si si în supermarket a fost înfiintata una de catre sotia patronului.




Cartile în Olanda sunt destul de scumpe, la fel si abonamentele la o adevarata biblioteca si sa nu credeti ca aici nu sunt oameni saraci sau copii ai caror parinti au o situatie materiala grea. Asa ca ideea este foarte buna! Inveti sa devi disciplinat (avand grija de carti si ducandu-le înapoi!) si ai si ce citi! :) Cine stie, poate ca v-am dat o idee si începeti voi o "mini bib" în Romania. Stiu ca e greu, dar trebuie sa existe si acolo oameni cinstiti care aduc cartile înapoi sau care va vor ajuta cu carti!

ઇઉ Ell@

26 comments:

  1. Sunt tare faine aceste idei - si-ar prinde in majoritatea oraselor daca n-ar fi (la noi, cel putin) asa de multi oameni rautaciosi.
    In 2015 (parca) a "functionat" in BV o idee asemanatoare: lasam o carte intr-un loc anume si cine o lua lasa alta in schimb. N-a tinut mult - sau, poate, nu mai sunt eu la curent cu ceea ce s-a intamplat, dar atunci stiu ca se oprise "sirul".
    Ma intreb de ce nu fac (la noi) pe langa biserici ceva asemanator, unde pot fi si "pazite" aceste mini biblioteci.

    Iti doresc, cu drag, sa ai o zi minunata! Pupici! <3

    Destul de des am impartit carti prin satele din apropierea Brasovului (nu singura, evident) dar intr-un an am avut o dezamagire crunta: cartile pe care le-am adunat cu drag si le-am impartit copiilor care nu aveau prea multe posibilitati le-am descoperit ulterior aruncate, rupte etc.. M-a durut sufletul. Copiii radeau prosteste cand au fost intrebati de ce au aruncat cartile si nu le-au dat cuiva care le-ar fi dorit. De atunci nu vreu sa mai aud de satul acela, pentru ca nu a fost vorba despre o singura familie care a primit carti. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poate ca nu a fost nimeni la "taica popa" sa-i faca propunerea ... :))
      Desigur ca dezamagirile sunt mari, mai ales cand pui suflet în ceea ce faci, dar oare acei copii erau saraci numai trupeste? Eu cred ca si sufleteste erau saraci, pentru ca parintii lor nu au stiut sa-i educe! E trist cand auzi de asa cazuri! Iti doresc, va doresc mai mult success data viitoare!
      Sa ai o saptamana minunata draga mea! Pupici! <3

      Delete
  2. Este faina ideea! Auzisem si de autobuze cu o mica etajera cu carti, parca in Germania, cred. E adevarat ca sunt si compotamente mai ciudate, despre care scria Daiana, dar cred ca de acei copii ar trebui sa ne fie cumva mila, pentru ca nu e vina lor ca au un astfel de comportament. Dumnezeu stie cum au fost "educati" si daca parintii lor stiu macar sa citesca! E complicat subiectul.
    Poate ca mai multa "ofensiva" culturala chiar si in varianta "micro", nu ar strica...
    Seara frumoasa, draga Ella! Pupici! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, avem si autobuze cu carti, dar si acelea sunt cu abonament! Sunt de fapt biblioteci pe roti! :)
      Ideea Dianei de a crea mini bib's pe langa biserici îmi pare foarte buna! Cine stie, poate "se prinde"! :)
      Seara faina! Pupici!<3

      Delete
  3. O idee bună și care vine din inimă! Am văzut la unul din mall-urile clujene standuri de cărți excepționale cu numai 10 lei. E puțin 10 lei, pentru că erau cărți noi, bune, care costau mult mai mult în librării, așa că numai cine nu vrea, nu citește. Dar ceea ce era mai frumos și mai important era că se puteau citi și acolo. Luai loc pe una din băncile amenajate, reveneai a doua zi și tot așa. Nimeni n-a plecat cu cartea. Sunt periodice, dar ideea mi s-a părut foarte bună. Am cumpărat de 100 de lei cărți care m-ar fi costat vreo 500, perfect noi. Și cu bon. Ți-am lăsat mai jos urări, te îmbrățișez! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dragă Ella, avem o temă incitantă duminica viitoare, respectiv în 23 aprilie, aleasă de tine și numită Parfumul seducției. Îți reamintesc cu drag să vii la mine cu linkul poveștii tale, unde te va aștepta povestea mea parfumată și tabelul! :)

      Delete
    2. Nu cunosc valoarea "tigrilor" romanesti, dar pentru cine nu are bani nici de paine 10 lei îmi pare mult! Ma rog, Daca poti sta acolo si poti citi, este un pas înainte întradevar! Visez ca voi ajunge o data cu masina din nou în Ro si atunci o voi umple de carti ... :))
      Am vazut mesajul, multumesc! :) <3

      Delete
    3. Cum sa uit Mirela?! :)))
      Lucrez cu mare grija la postarea mea! :)
      Ne "vedem" duminica! Imbratisari! <3

      Delete
  4. Mi se pare generos, empatic, frumos. Mulțumim Ella.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc de reactie, Marta!
      Dar daca ar fi si realizabila idea acolo la voi ... ar fi si mai bine! :))
      Seara placuta!

      Delete
  5. Interesant! Să ştii că au fost şi la noi tot felul de iniţiative de acest gen, dar nu prea ştiu cum şi dacă s-au sfârşit. O seară frumoasă, Ella!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daca nu ma însel si prin blogosfera a fost o actie cu stransul de carti, acum mi-am amintit! Se numea "drum spre carte" daca nu ma însel?! Asa e?
      Seara frumoasa sa ai si tu, Dana draga!

      Delete
  6. O idee grozava si bravo celor care o pun in practica. Eu daruiesc foarte des carti si librariile imi sunt tare, tare dragi. La noi inca n-am vazut sa se practice sportul asta, cu biblioteci de genul asta, cel putin nu in oraselul nostru. M-as bucura sa intalnesc una in vecinatate :)
    Dar se fac periodic targuri de carte la care se gasesc carti ieftine, maxim 3 euro bucata. Si exista asa ceva permanent in unele benzinarii de pe marile autostrazi. Nu de putine ori ma opresc pentru cafea si plec si cu o carte in brate.
    Toate cele bune, Ella !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aceasta noua/veche idee cred ca depinde si de tara, de cultura si de obiceiurile oamenilor! Daca se gasesc carti asa de ieftine de ce sa mai "împrumuti" carti din alta parte? As vrea si eu sa pot cumpara carti asa ieftine!
      Seara faina, Dani draga!

      Delete
  7. Foarte frumoasă şi bună ideea. au fost şi pe aici iniţiative, proiecte, încercări. Nu ştiu cum s-au finalizat. Rămâne numai ideea cafenelelor care au rafturi cu cărţi şi asta îmi pare la fel de tentant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uite ca de cafenelele cu carti nu stiam ... Ce idee frumoasa! Dar totusi nu oricine are acces acolo, adica trebuie sa comanzi o cafea ca sa poti sa stai sa citesti, nu?

      Delete
  8. A generous idea. Unfortunately not everyone values it.
    Good week.

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are absolutely right! Unfortunately, not everyone appreciates this idea!
      Nice evening! <3

      Delete
  9. La mine in oras (Focsani mai exact) exista un parculet micut si cochet (ca mai toate parculetele din oras) unde au fost amplasate mici casute din lemn a caror scop este fix cel din postarea ta. Lumea vine si ia/pune carti in casute, spre deliciul tuturor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In sfarsit o veste buna! :))
      Ma bucur ca exista asa ceva acolo! Deci se poate ... :))

      Delete
  10. frumos ai povestit - felicitări pentru această activitate !
    s-a încercat şi pe la Craiova, în părculeţul din faţa primăriei - am văzut de câteva ori, în timpul verii, câteva reviste... dar a decedat curând ideea... a dispărut şi dulăpiorul unde urma să se depună reviste, cărţi...
    în ce lume minunată aş trăi dacă s-ar citi aşa multe cărţi pe la noi prin comună !!! pe la noi se ''împrumută'' orice - nu le mai vezi:găini, porc, lemne... orice !!!
    pupic !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ce trist! Eu am uitat de cuvantul "a împrumuta"!
      Aici nu vine nimeni sa se împrumute cu ceva, desigur doar la banca pentru bani, dar asta e alta poveste! :))
      Zi faina! Pupici!

      Delete
  11. Da, m-a distrat teribil cand am gasit acea poza veche cu fata-biblioteca. Intre timp, exact cum spui asistam la tot felul de experimente. Unele ies, altele nu. Brasovul e plin de cafenele unde poti rasfoi o carte, dar e musai sa comanzi ceva si atunci cat poti citi in timp ce bei o cafea? Dar impresia e de mare efect. Sotul meu și cu mine ne ocupam cu daruitul cartilor in unele locuri unde stim ca se mai citeste, in altele dam experimental, tinand legatura cu invatatorul sau profesorul locului, care ne sugereaza daca mai e cazul sa facem astfel de incercari. Sotul meu a gasit insa ceva cu dus si intors, îi stimuleaza pe unii tineri facand concursuri, unde e musai sa raspunda din ceea ce citesc. Sa vezi cum li se deschide apetitul, brusc, tocmai pentru ca sunt rasplatiti ...cu un banut. Doar ca asta e ceva ..asa la ocazii, si cum ei nu stiu cand vine..momentul, au inceput a citi. Te pup și pe curand, Ella!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, este si asta un mod de încurajare! :)
      Am mai citit pe undeva de cafenelele astea cu carti, dar exact ce spui si tu, cat timp ai de citit? Nu poti comanda la nesfarsit! Mai bine cumperi cartea! :))
      Pupici Adriana, sper sa se încalzeasca vremea repede la voi ca de frig ne-am saturat cu totii!

      Delete
  12. ce frumos! si la noi vara, in Piata Ovidiu se deschide o biblioteca in aer liber, o idee minunata!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, parca ai pus fotografii la tine pe blog cu aceasta biblioteca! Chiar faina initiativa!

      Delete