Monday, 10 April 2017

Citate dintr-o carte (15)

 
Haruki Murakami, unul dintre cei mai populari scriitori contemporani s-a născut în Kyoto, dar adolescenta si-a petrecut-o în Kobe unde a absolvit si liceul.. Este cunoscut atât pentru multele sale cărți cat si pentru faptul ca în fiecare an este favoritul publicului pentru Premiul Nobel.

Eu l-am descoperit foarte tarziu si nu am reusit sa citesc decat aceasta carte sub semnatura lui. Se spune ca Pădurea norvegiană este cea mai frumoasa carte scrisa dar parerile sunt împartite pentru ca altii prefera Kafka pe malul mării. Am înteles ca totusi 'Kafka...' este o cartea destul de grea asa ca voi vedea ce îmi va rezerva autorul cu aceasta carte! :)

Mai jos, câteva pasaje din primul eseu din Meseria de romancier. Citatele de mai jos reprezintă o selecție minimă, eseul lui Murakami este mai lung și mai detaliat decât aceste pasaje.

☆.·´¯☆`·.¸¸☆.¸¸☆☆.·´¯☆`·.¸¸☆.¸¸☆☆.·´¯☆`·.¸¸☆.¸¸☆
Dacă-mi permiteți să vă spun pe șleau cum văd eu lucrurile, mulți dintre romancieri – desigur, nu toți – sunt niște oameni despre care nu se prea poate afirma că îmbină o fire plăcută cu o perspectivă nepărtinitoare. Apoi, din câte am văzut eu, sunt destui cei care nu au un temperament prea demn de laudă sau au tot felul de tabieturi și de apucături ciudate. Nu în ultimul rând, cei mai mulți dintre scriitori – cam 92%, estimez, incluzându-mă și pe mine –, fie că o spun sau nu, cred cu tărie că ei au dreptate în ceea ce fac și scriu, iar ceilalți scriitori – cu mici excepții neimportante – greșesc. Această convingere le guvernează viața de zi cu zi. Sunt foarte puțini cei care și-ar dori să numere printre prieteni sau vecini asemenea indivizi, și o mărturisesc cu multă precauție. Scriitorii sunt o specie fundamental egoistă și mulți dintre ei au o mândrie și un sentiment al rivalității foarte dezvoltate. Când aduci laolaltă mai mulți scriitori, rar merg lucrurile bine. Mi s-a întâmplat de câteva ori chiar mie. Iată un exemplu faimos: în anul 1923, la Paris, Marcel Proust și James Joyce au fost oaspeții unui dineu. Deși au stat aproape unul de celălalt, aproape că n-au schimbat o vorbă. Ceilalți invitați așteptau cu respirația tăiată să vadă ce ar fi putut discuta doi mari scriitori reprezentativi ai secolului XX, dar nu s-au ales cu nimic. Probabil că fiecare avea o părere prea bună despre sine. Se întâmplă destul de des.
Este strict o părere personală, dar eu consider că nu trebuie să fii prea inteligent ca să scrii un roman. Activitatea în sine n-are nimic sclipitor: stai singur, închis într-o cameră, și așterni pe hârtie lucruri fără cap și coadă.

 
☆.·´¯☆`·.¸¸☆.¸¸☆☆.·´¯☆`·.¸¸☆.¸¸☆☆.·´¯☆`·.¸¸☆.¸¸☆
 
Serialul "Citate favorite", născut în urma unui articol publicat de mine și a conversatiei purtate cu Zinnaida. Daca vreti sa participati tabelul de înscriere îl veti gasi pe blogul Zinei. Serialul are sloganul "Click&Comment Monday" !

ઇઉ Ell@

22 comments:

  1. nu-mi este cunoscut acest scriitor dar ceea ce ai spus despre el este incitant ca si despre Padurea norvegiana, mare lucru sa se spuna despre o carte ca e cea mai frumoasa scrisa...
    o voi cauta, cred :)
    cat desprre scriitori, da, sunt speciali, se simy speciali si foarte multi dintre ei se asteapta sa aiba tratament special si cred ca pe buna dreptate :)

    pup Ella, o saptamana minunata iti doresc! :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mi-ar place sa fiu un scriitor bun si sa pot savura momentul unei lansari de carte! Mmmm.... :)) Cred ca nu mi-a mai ajunge cu prajina la nas! Hahahahaha ......

      pup si eu 'cutiuta', sa ai o saptamana minunata! ♥

      Delete
  2. Cred că lipsa de modestie e o caracteristică comună a creatorilor (și nu numai!). Fiecare se crede buricul pământului și evită să discute cu ceilalți ca să nu se vadă că nu este așa! :))

    Săptămână excelentă, Ella!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cred ca daca lipsa de modestie ar fi numai la scriitori, as accepta-o usor! Dar din pacate ... :))

      Sa-ti fie saptaman usoara si placuta, Zina draga!

      Delete
  3. Bine te regăsesc, Ella dragă, am fost și sunt extrem de ocupată, dar nu cu scrisul, hahahaha, ci cu desenatul și job-ul! Oricum, fiind de acord cu spusele domnului Haruki Murakami, subscriu părerii că, de cele mai multe ori, creatorii sunt cu nasul pe sus și se cred cei mai grozavi, fără să fie așa. Nu doar scriitorii, ci toți creatorii. ;)
    Mă bucur mult și îți mulțumesc că l-ai adus în atenție pe Murakami, un romancier pe care îl ador, ca toți cei care au citit Pădurea norvegiană, cred. Câți n-am ascultat în perioada ”marilor amoruri” Jim Morrison, Beatles sau Miles Davies, studenți fiind, așa că, pe alocuri, găsim, poate, puncte comune cu unele pasaje. De fapt, eu încă-i mai ascult, așa cum de când mă știu ascult cu mare drag muzică de Bach! ;) O carte superbă.
    Te îmbrățișez cu drag, dorindu-ți o săptămână bună, luminată șiu cu spor la toate!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mirela draga, cred ca acum în primavera cu totii suntem ocupati! :)) Ma bucur ca ti-a placut alegerea mea! Eu înca nu am citit Padurea Norvegiana, dar ma straduiesc sa o gasesc! Despre "creatori" vorbind ... hahahaha ... unii sunt ma modesti la altii nu le ajungi cu prajina la nas ... dupa sufletul omului! Ma bucur ca tu ai un suflet atat de nobil! :))
      pupici si o saptamana cu mult spor îti doresc!

      Delete
  4. Acum aflu despre acest scriitor si sunt sigura ca mi-ar placea sa citesc ceva scris de el. Poate... "Kafka pe malul marii" - cu speranta sa inteleg mai bine ce voia Kafka, in general. :)

    Romancieri... Of! As suporta "aerele" unor castigatori de premii serioase... dar nici chiar acestora nu le-as suporta aroganta mai mult de 5 minunte. Nu stiu cum se face ca cei mai aroganti sunt cei mediocri. :)

    Iti doresc, cu drag, sa ai o saptamana minunata! Imbratisari si pupici! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pai tu nu stii ca "prostul nu e prost destul, daca nu e si fudul" si scrie doar maculatura! :))) Daca ma uit la cartile "inteligentilor" din puscariile romanesti, ma ia plansul! Si mai sunt si aroganti! :))

      Sa ai o saptamana frumoasa draga mea! pupici!

      Delete
  5. Bună drga mea!
    Nu am citit cartea acestiu romancier,din păcate!
    Îți doresc o săptămână frumoasă și ușăară,draga mea!
    Pupici cu mult drag,îmbrățișări și mulțumiri de vizită!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sa ai o saptamana luminata si cu mult spor!
      pupici si îmbratisari! <3

      Delete
  6. Întortocheată specie mai sunt și scriitorii... Par interesante cărțile propuse de tine,dar acum am alte câteva pe lista de priorități. Aștept părerile tale. Să ai o săptămână luminoasă!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Povestea cu cartile, Dana draga, este un fel de 'never end story'! Le tot pui pe lista si în loc sa scada lista ... creste! :))
      Sa-ti fie saptamana cu spor si bucurie!

      Delete
  7. Recent am luat si eu carte de-a lui, IQ84. Inca nu am citit-o, dar mi s-a parut interesant ce scria pe coperta, ca nu se gandeste niciodata cum va arata urmatoarea pagina a romanului. Ceea ce mi s-a parut un picut cam curios... In acest context, cuvintele din citatul ales nu ma mai surprind...:D
    O saptamana minunata, draga Ella! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atunci cand o vei citi sa ne spui si noua despre acea carte ... m-ai facut curioasa! :)
      Iti doresc o saptamana frumoasa si cu spor! Pupici! <3

      Delete
  8. mă bucur că ai postat despre un scriitor atât de talentat dar de la care nu am citit nimic !
    este interesant ceea ce scria în fragmentul ales de tine ! nu prea mi-am dorit să cunosc în realitate scriitorii, mie mi-au plăcut cărţile scrise de ei, povestea propriu-zisă ! sigur că şi scriitorii sunt oameni şi au calităţi şi defecte ...
    mă întorc la scriitorul Murakami - am căutat pe internet şi am descoperit un pdf, ''Pădurea norvegiană'' - o să o citesc şi eu !!! săru'mâna că astfel am reuşit să descopăr pdf-ul deşi l-am mai căutat odată, mai demult, şi nu reuşisem ! aflasem de acest scriitor dar nu aveam nimic citit !
    felicitări pentru postare!
    pupic !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cred ca am sa caut si eu acea carte, desi se spune ca este destul de grea! O sa vedem ce ne rezerva scriitorul! :)
      Saptamana faina! Pupici!

      Delete
  9. nu am citit aceasta carte, pare o carte foarte interesanta, imi doresc timp liber ca sa citesc tare mult!

    ReplyDelete
    Replies
    1. probabil ca atunci cand Eva va merge la scoala o sa ai mai mult timp liber! dar si asta e o chestier nesigura! :))

      Delete
  10. Super postare! Nu stiu cum faci, dar mereu ma cuceresti prin subiectele dezbatute.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu o fac cu intentie! LOL :)
      Poate ca avem aceleasi gusturi în materie de citit! :))

      Delete
  11. Spre rusinea mea nu știam de el, iar restul de emotii si stari, in urma articolului tău, sunt lesne de anticipat. Sigur va fi pe lista mea viitoare. Mulțumesc, Ella! Primăvară faină să ai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adriana draga, nu avem cum sa cunoastem toti scriitori! Cu cea mai mare placer! Si Primavara ta sa fie minunata iar Sarbatorile Pascale sa-ti aduca numai bucurii!

      Delete