Tuesday, 7 February 2017

Porolissum, la granita Imperiului ...

Imi este uneori dor de un loc anume, undeva unde am mai fost si m-am simtit foarte bine si unde am avut un sentiment foarte puternic ca traies, vad si simt chiar si "mirosul" acelui loc, desi ma desparte secole sau chiar milenii de el?  Poate pentru ca am privit si auzit în ultimele zile prea multe despre Romania, acum îmi este dor, dar nu de orase sau persoane, nu, îmi este dor de ...  Porolissum. Poate ma veti întreba unde este Porolissum? Se gaseste pe Magura Pomat de pe teritoriul satului Moigrad-Porolissum, respectiv a comunei Mirsid, judetul Salaj, care se afla exact aici.
Nu stiu de ce dar am convingerea ca daca as ajunge acolo as întineri! 😅 Siti cum se spune, romanul este frate cu codrul ... 😅
Dar sa nu ma îndepartez prea tare de la subiect si sa va spun ce stiu eu despre minunea asta de loc.

 
Porolissum a fost construit ca si castru militar de împăratul Traian (Marcus Ulpius Nerva Traianus), în 106, după al doilea război cu dacii. Era un castru foarte mare, găzduia mii de soldați, unii aduși din Britania, Spania sau Siria (oare cât dura, pe-atunci, să vii din Siria până în Dacia ?)
Era punctul cel mai nordic al Imperiului. De la Măgura începea zona dacilor liberi. În jurul Măgurii Pomăt s-au format așezări dacice și locuitorii lor trăiau în deplină armonie cu romanii din castru. Fortul s-a dezvoltat foarte mult și foarte repede, după 10 ani a devenit capitala provinciei Dacia Porolissensis și după doar 100 de ani număra 15.000 de locuitori. Cetatea a fost locuită încă niște multe sute de ani după retragerea romanilor din 271.

Săpăturile au început prin 1970 – înainte de asta, nimic din ceea ce se vede astăzi nu era scos la suprafață. Nici templele lui Jupiter sau Liber Pater, nici amfiteatrul, nici casele. Nici măcar Poarta Praetoria, care a fost restaurată complet, alături de o porțiune din zid.
 
 
Poarta Praetoria - vedere exterioara
 
Poarta Praetoria - vedere interioara
 
Niciodata nu mi-am putut imagina ca un peisaj poate sa ma lase fara respiratie, ca acolo sus pe deal. Nu pot sa spun in cuvinte ce am simtit in suflet, poate daca folosesc cuvantul "zbor" sau "plutire" sau "levitatie" o sa ma intelegeti. Pentru mine "bucuresteanul" sau acum "vesticul" obisnuit cu blocuri si case ca imagine zilnica, acolo sufletul meu (intradevar acesta e cuvintul), a levitat. Am vazut de undeva de sus, ca intr-o filmare totul. Asa cum ar spune olandezul "adembenemend" sau englezul "breathtaking"
 
 
Si asta nu e nimic.... Dupa cum se spune "Toate drumurile duc la Roma" am vazut si daca vreti am si pipait piatra aceea rece care forma drumul ce taia dealul si mergea spre Roma pe care daca mai puneai si urechea auzeai tropotul cailor.Veneau galopand si trebuia sa te ridici si sa te tragi la o parte pentru ca altfel te loveau. Le vedeai zabala inspumata si pielea umeda de transpiratie si simteai adierea vintului in coama ravasita.

Templul lui Jupiter
 
Dintr-o data se face liniste!  Ajungi in templul lui Jupiter. Simti puterea absoluta a zeului? Trebuia sa te retragi umil pentru ca el este cel mai puternic. Apoi era templul lui Liber Pater un zeu italic al sporului,

 
Castrul roman
 
 
apoi Nemesis sau de romani numita Pax-Nemesis. La greci ea era considerata Zeita razbunarii care pedepsea crima si supraveghea ordinea si echilibrul in univers. Romanii au transformat-o în Zeita Fortuna devenita patroana generalilor imperiali si a gladiatorilor.
 

 
Urmeaza amfiteatrul. Puteai sa îi auzi vorbind....... jur!  Si daca ascultai cu atentie auzeai zgomotul luptei gladiatorilor..... Auzeai ropotul de aplauze...... Simteai gustul sarat al sangelui proaspat si auzeai armura izbindu-se de pietre!

Dar era doar vantul si sufletul meu incarcat de bucuria de a fii acasa, de a mirosii pamantul jilav din coama dealului si de a sta in amfiteatrul Salajului..... Porolissum.



 


14 comments:

  1. De Dacia Porolissensis am auzit, dar de acest loc din RO nu... :( E prima data cand aflu despre ce poate fi vazut acolo, dar nu pot exprima in cuvinte cat de mult imi place cum ai facut descrierea! :) Ai simtit acea lume apusa. E modul in care mie imi place sa "simt" cetatile. :) Am o slabiciune deosebita pentru cetati. :)
    Voi ajunge, vreodata, sa vad zona?! Acum as zice "stiu ca nu", dar... cine poate sti?! :)
    Zi frumoasa sa ai! Pupici! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. De obicei în cetati ai senzatia ce e "praf" ceva vechi care miroase a mucegai, a timp apus ... acolo e liber, e vant si auzi caii galopand! Trebuie sa mai ajung acolo, macar o data...
      pupici Diana, multumesc de apreciere! ♡

      Delete
  2. Nu am stiut de locul asta...atat de viu l-ai descris incat mi-am imaginat ca sunt acolo! Foarte interesant!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stiu ca e greu sa ajungi acolo dar daca ajungi, nu vei mai uita locul acela minunat! :) ♡

      Delete
  3. Sunt atat de multe de vazut in Romania. Macar de era Salajul mai aproape de locurile mele natale ... Pe-acolo n-am haladuit in tinerete.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nici eu nu sunt nascuta în Salaj, dar acolo ma tras ... ata! 😅 Mai sunt locuri frumoase de vizitat în Salaj! Salajul s Maramuresul sunt judetele cele mai frumoase ... în opinia mea!

      Delete
  4. Nu auzisem nici eu de acest loc incarcat de istorie.Noroc cu postarea ta.Daca drumul ma va duce pe-acolo ,nu am sa-l ratez.Numai bine@

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceea ce este foarte avantajos la acest loc este faptul ca poti sa ajungi acolo cu masina. Este extraordinar!

      Zi frumoasa, Buny!

      Delete
  5. Ce frumoasa descriere ai facut acestui loc. Pare extraordinar.
    Nici eu nu l-am vazut, dar in ultima vreme rostesc cam des aceste cuvinte... Multumesc din suflet pentru prezentare! :)
    O seara excelenta, draga Ella!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc de apreciere!
      Ce bine ar fi Suzana draga sa putem sa mergem oriunde si oricand sa vedem lucuri sau locuri pe acest pamant!
      Si seara ta sa fie excelenta!
      pupici!

      Delete
  6. Nu am fost aici, dar mi-am trecut locul pe lista cu De vizitat! Mi-ai starnit curiozitatea si mi-ar placea mult sa merg sa vad si sa simt energia zonei!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asa cum am scris ... am sa întineresc daca ajung acolo! :))

      Delete
  7. Frumoase locuri și superbă prezentare! Mulțumesc, dragă Ella!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc si eu Zina!
      Daca vei avea ocazia sa ajungi pe acolo, nu rata sa vezi locul! E superb!

      Delete