Monday, 27 February 2017

Citate dintr-o carte (9)

 
Tess of The d'Urbervilles, roman scris în 1891 de Thomas Hardy  . Acest roman la inspirit si pe Roman Polański, care în 1979 a realizat filmul Tess . Celelalte fime cu Tess dupa 1979 nu le-am vazut, mie nu îmi place sa ma uit la un remake.
Dar sa începem cu Tess, o fată simplă de la țară, căreia părinții i-au insuflat ideea că se trage din neamul d'Urberville, o veche familie de cavaleri. Datoria ei este de a intra în grațiile unei rude bogate pentru a-și putea ajuta familia din punct de vedere financiar. Din păcate soarta are pentru ea alte planuri și o aruncă pe diferite alte căi, în brațele dragostei și a doi bărbați ce nu vor ști nicio dată să o prețuiască pe deplin.
Dar sa încep cu prima parte a povestii lui Tess. După ce singurul lor cal moare, Tess se simte vinovată și acceptă să se ducă și să-și cunoască rudele cu sânge nobil. În Trantridge se afla doamna D'Urberville, văduva pe care trebuia s-o întâlnească Tess. Din păcate nu ajunge să se întâlnească cu ea, dar dă peste fiul ei Alec. El începe să fie atras de Tess și începe să-i zică verișoară. Îi găsește un loc de muncă fetei și acceptă să muncească pentru familia ei. Tess nu-l suportă pe Alec și nu acceptă propunerile lui. Într-un moment de pericol, Tess este salvată de Alec și îi spune că o duce acasă. De fapt, acesta o duce într-o pădure și spune să-l aștepte acolo. Alec profită de Tess, aceasta fiind prima urmare de la începutul romanului. Tess se întoarce acasă la familia ei și în următoarea vară, aceasta naște un băiat bolnav, care trăiește scurt timp. Preotul satului nu acceptă ca pruncul să fie botezat, nici tatăl ei, pentru că ar aduce rușinea asupra familiei. Copilul nelegitim ajunge să fie botezat de Tess cu ajutorul fraților ei cât timp era închisă în cameră de tatăl ei. După moartea fiului, tot ea îl îngroapă improvizând un mormânt lângă cimitir.


"De unde era să ştiu ? Acum patru luni, cînd am plecat de-acasă, eram încă un copil. De ce nu mi-ai spus că trebuie să mă feresc de bărbaţi ? De ce nu mi-ai spus înainte ? Doamnele ştiu de ce trebuie să se ferească, pentru că citesc romane în care se vorbeşte despre primejdiile astea, dar eu n-am avut niciodată prilejul;să citesc romane, şi nici tu nu m-ai ajutat."

"-Dar n-ai spus tu că stelele sunt ca pământul, Tess ?
-Ba da.
-Toate?
-Nu ştiu, cred că da. Uneori îmi par a fi ca merele din pomul nostru cel bătrân. Cele mai multe sunt frumoase şi bune, şi doar cîteva putrede.
-Şi noi unde stăm ? Pe una frumoasă, sau pe una putredă ?
- Pe una putredă.
- Ce păcat ca n-am avut şi noi norocul să nimerim pe una bună, mai ales că din cele bune erau mai multe."
 "Avea o mică rază de soare care îi mângâia sufletul- un vis, o dragoste sau o bucurie, sau cel puţin o speranţă firava şi depărtata care abia pâlpâia, dar care totuşi nu se stingea, căci speranţa nu se stinge niciodata."
"-Hei, Tess, ce te furișezi așa? o întrebă el. Te temi de ceva?
-Nu... nu. Nu mă tem de nimic ce-mi poate ieși în cale, mai ales acum când merii își scutură floarea și e atâta verdeață în jur...
-Dar e ceva care te neliniștește. Așa-i?
-Da, domnule.
-Da? Și ce e?
-Nici eu nu prea știu.
-Te temi că se acrește laptele?
-Nu!
-Te temi de viață în general?
-Da.
-Asta mi se întâmplă și mie, destul de des. Viața e tare încurcată! Așa-i?" 

Găsindu-și o slujbă departe de casă, Tess îl întâlnește pe Angel Clare, un fiu de pastor cu care se căsătorește fără a-i povesti de trecutul ei. Fără a uita ține cont că la rândul lui dezonorase și el o altă fată, Angel simte că a fost înșelat prin această căsătorie, de aceea o părăsește pe Tess fără a-i da un răspuns sigur în ceea ce privește relația lor. Spre ce necazuri o va purta viața pe biata Tess, și cum se va încheia povestea de dragoste dintre ea și Angel, vă las pe voi să descoperiți.

 
Acum am si eu o întrebare ... De ce o tipografie tipareste carti pe "hartie de ziar" ?!! Probabil ca sa ma enerveze pe mine ptr ca aproape toate cartile cumparate în acea perioada sunt galbene ... ca un ziar vechi! Not funny !!!


Serialul "Citate favorite", născut în urma unui articol publicat de mine și a discuțiilor purtate cu Zinnaida. Daca vrei sa participi tabelul de înscriere îl vei gasi pe blogul lui Zina. Serialul are sloganul "Click&Comment Monday" !

20 comments:

  1. Profa de engleza din liceu ne-a pus (pe fete) sa citim cartea, a fost o experienta profunda pt noi, ne-a scuturat asa gargaunii din cap :)
    Cred ca faceau economie pe vremea aia...renuntand la calitatea hartiei..
    O saptamana frumoasa sa ai! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cred ca pentru o adolescenta este o carte buna de citit!!!
      Asa cum scrii ... scoate gargaunii din cap! :))
      Si saptamana ta sa fie excelenta! <3

      Delete
  2. Bună draga mea!
    Interesantă cartea,din păcate nu am citit-o... și acum se folosește aceiași hârtie de ziar la tipărirea cărților!
    Îți doresc o săptămână primăvăratecă!
    Ieri am fost în Cișmigiu și m-am plimbat!
    Pupici cu drag,îmbrățișări și mulțumiri de vizită!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elena nu e tarziu sa o citesti! Chiar merita!
      Si saptamana ta sa fie frumoasa si calduroasa!
      pupici si merci de vizita! <3

      Delete
  3. Am și eu cărți scrise pe hârtie proastă, dar asta le face să îmi fie și mai dragi, ca niște copilași prost hrăniți și prost îmbrăcați...

    Mi-a plăcut mult acest roman, dar nu m-am împăcat cu nciuna dintre ecranizările sale. Eu am văzut altfel personajele și întâmplările. De asta îmi și place mai mult să citesc decât să văd filmele, ot să am o variantă personală! ☺

    Săptămână cât mai bună să ai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Desigur ca aceste carti "îngalbenite" de vreme au farmecul lor, dar eu ma tem ca vor devein atat de fragile încat se vor rupe!
      De gustibus non est disputandum, draga Zina, poti oricand sa fii regizor al propriului tau film! ☺

      Sa ai o saptamana cu spor!

      Delete
  4. m-a durut aceasta carte, m-a durut durerea acelei copile, m-a fascinat mai tarziu filmul care a reda cu forta profunzimea acestui roman...
    societatea a pus de cele mai multe ori regulile in fata fiintei si fiinta, barbat sau femeie nu putea decat sa se lase doborata sau sa lupte....
    da, societatea e foarmata din fiinte, barbati si femei si regulile tot de ei sunt facute...

    pup Ella, buna dimineata!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ai dreptate, este dureros sa citesti cat de cruda poate fi uneori viata! Si cand te gandesti ca se întampla asta nu numai în filme!

      pup si eu o Pandhora plina de gingasie sufleteasca! ♥

      Delete
  5. Si pe mine m-a impresionat aceasta carte si eroina ei, chiar daca am citit-o tarziu, adica anul trecut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stii tu cum se spune ... "Mai bine mai tarziu, decat niciodata!" :)

      Delete
  6. Cât de nesimțitor să fie cineva, încât să nu aibă simpatie sau compasiune față de minunata Tess?! Ființă cu suflet ales, lipsită de răutate și invidie, frumoasă, dar nefericită, și atât de sinceră (alta poate ar fi ascuns totul, dar ce viață e aceea întemeiată pe o minciună), sinceritatea fiind adevărata noblețe, de fapt! M-a impresionat mult. Ecranizarea lui Polansky e bună, mi-a plăcut mult Nastassja Kinski, dar nu prea m-am împăcat, vorba Zinei, cu Peter Firth ca Angel Clare.
    O săptămână frumoasă îți doresc, Ella dragă!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chiar trebuie sa fi de piatra ca sa nu te înduioseze povestea ei ...
      Asa este, nu pot afirma ca lui Peter Firth I sa potrivit rolul ca o manusa ☺ dar filmul tare mi-a placut!

      Sa ai o saptamana cu multa inspiratie Mirela draga!

      Delete
  7. Mi-a placut foarte mult romanul! Citindu-l (dupa zeci de carti politiste) aproape ca exclamam cu voce tare: “cum poti fi atat de toanta?” “Nu se poate asa ceva!” :) Am vazut si filmul – numai cel in care rolul titular l-a avut Nastassja Kinski si mi-a placut; actrita mi s-a parut foarte potrivita in rol.

    Iti doresc, cu drag, sa ai o saptamana minunata! Pupici! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aproape ca îti vine sa îi scrii o telegram ... vezi ca urmeaza asta si asta ... nu te duce, sau nu te implica! Uff!! Eu am plans de m-am umflat la final ptr ca mi-a fost greu sa accept atata nedreptate!
      Si mie mi-a placut Nastassja Kinski, chiar I sa potrivit rolul perfect! De aceea nici nu am vrut sa vad noua variant.
      Pupici si o primavera însorita îti doresc! ♡

      Delete
  8. Am citit-o cu multi ani in urma si recunosc ca astfel de subiecte, oricat ar fi de frumos scrise, parca imi intuneca ziua. Dar pot genera multe idei despre problemele din viata, mai ales daca le citesti la timpul potrivit si nu... dupa! :D
    Cat priveste hartia proasta, am intalnit-o si la edituri mai bune, dar in economia de asa zisa piata, totul este posibil!
    O saptamana minunata, draga Ella! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Desigur ca fiecare întelege cartea în felul lui. Poate ca nu este genul tau de lectura. Cat despre hartie ... asa cum zice Zina, sunt copii malnutriti si prost îmbracati! :))
      Si saptamana ta sa fie foarte frumoasa! <3

      Delete
  9. Inca o carte draga mie! Ma bucur ca i-ai dedicat o postare. Sa continui sirul :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma straduiesc! :)) Acum cred ca imi trebuie un pic de inspiratie ... sunt în cautari! :))

      Delete
  10. aaaaa, o carte al cărei titlu îmi este familiar - cred că am citit-o dar mai demult ! cred că ar trebui să o răsfoiesc pentru a-mi fi proaspătă acţiunea!!! o carte minunat scrisă !
    felicitări pentru fragmentele alese !
    şi eu am multe cărţi cumpărate cu o hârtie ce s-a îngălbenit, aşa ca la tine în fotografie !
    pupic "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Probabil ca daca vedeai si filmul îti aduceai mai repede aminte de ea! Asta e ... cartile tiparite pe hartie proasta se pare ca cu cat se îngalbenesc mai tare cu atat de mult le iubesti mai mult! :))
      pupici!

      Delete