Monday, 6 February 2017

Citate dintr-o carte (6)


Astazi am ales "Coliba Unchiului Tom", roman care mi-a deschis usa spre literatura universala, primul meu roman "de oameni mari", pentru ca aveam doar 10 ani atunci cand l-am citit. Cartea o aveam în casa deja cumparata de fratele meu, mare amator de carti si discuri LP, dar asta este alta poveste! Mai întai am vazut filmul care a fost în cinematografe cred ca în 1968 dar nu mai îmi aduc aminte cu exactitate.


Acest fascinant roman al autoarei Henriett B. Stowe a aparut in 1852. "Coliba Unchiului Tom" ( Uncle Tom's Cabin or Life Among the Lowly ) a avut si inca are o popularitate uriasa, se spune ca este cea mai vanduta carte dupa Biblie.


Datorita modului extrem de realist prin care ilustreaza viata grea a sclavilor negri din intrega America, apar cateva atacuri impotriva cartii care au impins-o pe scriitoare sa publice un alt roman, "A Key to Uncle Tom's Cabin", anul 1853 - "Cheie pentru Coliba Unchiului Tom" in care apara acuratetea faptelor din roman.
Unchiului Tom, un sclav intelept si cu un suflet nobil pe care domnul Shelby, proprietarul sau, este nevoit sa il vanda in urma unor negustorii pagubitoare, este eroul acestui roman. Proprietarul trateaza cu negustorul de sclavi, pe nume Haley, vanzarea lui Tom, dar Haley, om rau si habsan nu se multumeste doar cu atat si îl vrea si pe micutul Jim. Jim este fiul mulatrei Eliza, camerista credincioasa a doamnei Shelby.
Cum Tom isi urmeaza destinul fara revolta, mama micutului Jim hotaraste, imediat ce afla de tranzactia incheiata intre cei doi, sa fuga de pe plantatia domnului si doamnei Shelby, pentru a-si putea salva copilul.
Apoi, romanul a fost structurat in capitole paralele si va urmari destinul acestor trei personaje. ( Tom, Eliza si Jim )

Saptamana viitoare voi continua cu rezumatul.

 
1. „ Dumnezeu ne dăruiește câteodată unele lucruri bune, de două și chiar de trei ori în viață. Dar o mamă nu-ți dăruiește decât o singură dată."

 
2. „Eram atât de flămând, sir, încât mă mulțumeam când rodeam oasele aruncate câinilor. "

3. „ Și ciudate mai pot fi gândurile unor oameni care șed unul lângă altul. Iată-i pe aceeași capră; și unul și altul au ochi, urechi, mâini și se uită la aceleași priveliști. Totuși, cât de deosebit poate fi firul gândurilor lor!

 
4. „ – Pare să fie foarte bună. Rar mi-a fostdat să văd copil mai înțelept.
– Are o fire bizară. E plină de ciudățenii. Nu seamănă deloc cu mine...
Ophelia gândi: "Sper să nu vă semene deloc", dar avu prudența să n-o spună.
 

5. „O, Eliza, dacă toți ar înțelege ce e fericire pentru un bărbat să simtă că soția și copilul sunt ai lui! M-am mirat de multe ori auzind pe unii afirmând că soția și copiii lor le sunt o povară. În ce mă privește, mă simt bogat și puternic, deși nu avem nimic, înafară de mâinile noastre. Nici nu-mi vine să-i cer altceva lui Dumnezeu."

6.„ –Eliza, spuse George, cei care au prieteni, case, moșii, bani și tot ce le dorește inima, nu se pot iubi ca noi, care n-avem pe lume decât dragostea noastră."

7„ Dacă totul s-ar mărgini la lumea asta pământească, atunci ai avea dreptul să întrebi: Unde este Dumnezeu? Dar așa, nu, căci, orice ți se va întâmpla, El îți va face dreptate în viața de apoi."


8. „ Sclavajul e opera diavolului și e o admirabilă pildă de ceea ce este în stare necuratul."



Pe blogul lui Zinnaida gasiti mai multe citate!

 

32 comments:

  1. Mi-a placut tare mult cartea!
    Si cand te gandesti ca in "tara tuturor viselor" asta, sub o forma mai voalata a durat pana in anii '60...desi vad ca rasismul inca bantuie pe acolo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anii 60 zici? A fost un reportaj pe National Geografic si într-un stat de al lor (pacat ca am uitat care!) înca negrii se duc la alt frizer decat alibi. Stii care e culmea? Nu acuza pe noi (olandezii) ca suntem rasisti pentru ca Petru cel negru este ajutorul lui Mos Nicolae...

      Delete
  2. O carte pe care nu am putut-o citi la vremea ptrivita...am inceput-o dar ma emotiona atat de tare soarta lui Tom, a lui Jim, incat copil fiind citeam cu lacrmi in ochi...si m-am oprit...
    N-am mai reluat-o niciodata...
    Mult mai tarziu am citit Radacini de Alex Haley, cu adevarat dur, crunt de dur.
    Nu stiu cati au citi cartea dar cu siguranta, multi au vazut filmul.
    pup Ella, buna dimineata! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Radacini" este o carte la fel de dura ca si povestea lui Tom, pentru ca asa a fost (este!) sclavagismul! Eu am citit cartea si am vazut si filmul chiar si serialul, dar eram mai tanara 😅, acum cred ca nu mai pot sa privesc scenele acelea de groaza? Si te gandesti ... acei "stapani" de sclavi, erau si ei din carne si sange?
      pupici Pandhora! O dimineata glorioasa si o saptamana pe masura îti doresc draga mea! ♡

      Delete
  3. Superbe citate, draga mea! Și eu am iubit din copilărie acest roman, și l-am recitit acum vreo trei ani, când l-am povestit pe scurt în celălalt blog.http://www.lecturirecenzate.ro/2013/08/coliba-unchiului-tom-1-3/

    Cel mai mult îmi place citatul despre iubire, cel cu nr.6. Se potrivește atât de bine cu tinerețea mea și a soțului meu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc de apreciere Zina! <3
      Cred ca acel citat se potriveste foarte bine generatiei mai "batranioare" ... pentru ca la acea vreme, nu ne aveam decat pe noi, dar eram asa de tineri ... 😅

      Delete
  4. ce carte minunata ai ales azi, excelent, una din cartile copilariei!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imi este foarte draga aceasta carte si asa cum am scris ea mi-a deschis drumul spre literature universal! :)

      Delete
  5. O carte care m-a impresionat mult! Mi-e puțin ciudă că nu mi-a venit mie ideea să o prezint. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. O carte excelenta, superba si de care nu ma satur! :))
      Cealalta fraza o trec cu vederea! LOL 😅

      Delete
  6. Am tresărit când am văzut poza cu cartea aceasta, în ediția veche, de la Biblioteca pentru toți. Eram clasa a 5-a, când am văzut careta la biblioteca școlii și am citit-o cu mult interes, deși abia atunci am aflat despre acele adevăruri istorice crunte din istoria Americii. Apoi am văzut serialul Rădăcini, cu celebrul Kunta Kinte și am înțeles mult mai multe.
    Mulțumiri pentru recomandare. O operă remarcabilă!
    O zi frumoasă!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cartile mele sunt intradevar foarte vechi, dar înca nu ma pot desparti de ele! :)

      O saptamana cu spor!

      Delete
  7. una din cartile mele favorite, citite in adolescenta! Multumesc ca mi-ai reamintit de ea! Ioana :)

    ReplyDelete
  8. Nu stiam titlul complet; e un manifest...
    P.s.azi e un context de confesiuni: fiica mea cea mica lucreaza de aproape 10 ani in Haga. Am inceput sa ma documentez despre Netherlands. Dupa ce ne paraseste ultimul animalut in Romania, eu si sotia nu excludem sa ne mutam in Olanda sau intr-o tara limitrofa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu stiu daca este un manifest...

      ps, va puteti muta si cu animalutul in Olanda! :)

      Delete
  9. Mi-a placut enorm aceasta carte cand am citit-o. Iar citatele alese sunt deosebite. Foarte interesant al treilea, despre cat de diferit apreciaza oamenii acelasi subiect. Uneori pare incredibil.
    O seara frumoasa si o saptamana la fel!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Concluzia ar fi ca nu culoarea pielii îi deosebeste ci felul de a gandi!
      Multumesc, la fel! <3

      Delete
  10. şi mie mi-a plăcut romanul ''Coliba unchiului Tom'' ! citatele sunt bine alese - felicitări !
    după cum vedem, prin unele state americane, încă este valabilă această ''discriminare'' a negrilor ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc! Da, eu stiu ca mai sunt unele state care înca discrimineaza! Pacat!

      Delete
  11. O carte impresionanta! Am citit-o abia dupa 1989, cand aveam 20 si un pic de ani, si am citit-o cu un nod in gat. N-o sa reusesc vreodata sa inteleg cum poate exista atata cruzime in oameni, nu voi putea intelege rasismul, dicriminarea...
    Toate citatele alese de tine sunt pe sufletul meu, dar cel mai mult imi place nr. 3. :)
    Cu drag iti doresc sa ai o saptamana minunata! Pupici! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nici eu nu îmi pot imagina din ce sunt facuti acesti ... #$@(&% ... calai, ptr ca altfel nu îi pot numii !
      Si cand te gandesti ca mai exista asa ceva, am înteles ca si prin Ro se poarta sclavagismul.. OMG!

      pupici Diana, o saptamana frumoasa îti doresc! ♡

      Delete
  12. Ah, cartea aceasta mi-a sfasiat inima in nenumarate randuri. Am incercat sa ii citesc si copilului, cand era mic. Nu m-a lasat, spunand ca e prea trista si el nu vrea sa planga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cartea am reusit sa o citesc, în schimb filmul a avut un impact groaznic asupra mea! Aveam doar 9 ani!

      Delete
  13. Bună draga mea!
    Văzând coperta,îmi amintesc că am citit-o cândva de mult...îți mulțumesc!
    Îți doresc o săptămână ușoară și plină de fericire!
    Pupici cu drag și îmbrățișări!

    P.S.Nu am avut net,mi-am luat și eu șampon și balsam GARNIER(grena)și
    îmi place,mulțumesc mult!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc de vizita Elenusi draga!
      Ma bucur ca îti plac produsele de la Garnier!
      pupici si îmbratisari! <3

      Delete
  14. Daca pana acum ne-am potrivit la carti, ei bine, de data asta avem opinii diferite. Eu una, nu am putut citi cartea asta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De gustibus non est disputandum ... draga mea!
      Ar fi plictisitor sa ne asemuim in toate! :))

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  15. Citatul ales, în care e descrisă dragostea de mamă, îmi este cel mai drag. Mama, oricând, orice aș face pentru mama mea! la fel și chiar mai mult pentru fiica mea, dar aceea e altă poveste de iubire. Am și făcut, deseori, multe pentru mama, la fel cum și ea pentru mine. Pentru că Dumnezeu...”o mamă nu-ți dăruiește decât o singură dată!”

    ReplyDelete