Friday, 13 January 2017

Cea mai bună plăcintă cu mere din intreaga lume si update zapada!

Azi noapte a nins... da rau de tot! A fost ca în basme!
 
 
Fulgii cadeau ca o perdea alba ... a fost de vis! Chiar îmi era dor de asa zapada!
 
 
Desi termometrul si azi-noapte si astazi sta la +1(2) grade Celsius, zapada sa topit un pic dar nu de tot ca data trecuta... A mai tras o tura de ninsoare si de dimineata dar acum e soare.

 
Site-ul de vreme spune ca va ninge si diseara si maine si duminica... Adica ne pudreaza cu zahar Baba Iarana! Si pentru ca tot este "iarna" am facut o "placinta cu mere", denumirea în olandeza este "appeltaart"... Nu are de-a face cu "placinta", care de obicei este din foitaj, asta arata mai de graba a "tort", dar doar arata! :) Nu am stiut sa o denumesc altfel asa ca i-am zis placinta! Corectati-ma voi daca e gresit! ☺Desigur ca m-am trezit tarziu si nu am facut pfotografii decat la final! Sorry!!!
Dar mai întai sa scriu reteta!

aluat:

Unt 340g
Făină 565 de grame
Praf de copt 1 plic
340g zahăr brun sau zahăr din trestie de zahăr
1.5 ou (1 ou în aluat, o jumatate de ou pentru finisare)
pesmet sau biscuiti sau biscuiți Bastogne (daca aveti acolo)
un vârf de cuțit mai mare de sare (tja, cum sa descriu altfel ..)

umputura:

aproximativ un kilogram Goudreinet (mere care nu au foarte mult suc)
stafide 150g
zahăr de trestie sau normal aprox. 50g (eu nu pun zahar!)
2-3 lingurite de scorțișoară
vanilie sau extract de vanilie sau zahar vanilie
gem de caise

Se pun stafidele la hidratat in apa. Se bate oul intr-un castron.
Se unge tava rotunda cu inel detasabil cu unt. Puneți zahărul, untul, oul, praful de copt, sarea si faina intr-un bol. Se taie untul rece în bucăți mici si se frământă un aluat sfărâmicios. Se împarte aluatul în trei părti egale și se dă timp de 10 de minute la frigider.
Se îmbraca partea de jos a tavii rotunde cu aluat, apoi laterala.
Intepati cu o furculita fundul și acoperi partea de jos cu un strat subtire de biscuiti (cu scortisoara) faramitati (sau pesmet sau biscuiti Bastogne daca se gasesc si la voi).
Stafidele se scurg de apa si se usuca într-un prosop de hartie. Se taie merele în bucăți mici. Se pun merele și stafidele într-un castron se presara zahărul și o linguriță de vanilie sau maduva de la o pastaie de vanilie. Se adauga un strat generos de scorțișoară și se amesteca totul împreună. Pune umplutura in tava deja pregatita si netzeste-o apasand un pic merele.
Din ultima bucata de aluat se întinde o foaie pe o planseta (masa) tapetata cu faina si se taie fasii fine pentru partea de sus a plăcintei. Se formeaza o plasa (asa cum este in fotografie!) peste umplutura și se unge cu ou. Se pune în cuptor la 175 de grade și se lasa la copt între 60 si 75 de minute, depinde de cuptor. Puteti face testul cu scobitoarea pentru aluat, dar culoarea maronie deschisa va poate spune ca este gata. Daca se face maro prea repede, acopetit-o cu o folie de aluminiu si controlati mai des..
Se scoate din cuptor, cu un cuțit subtire se dezlipeste placinta de peretii tavii și se lasă să se răcească în tava.
Se diluează o lingură de gem de caise (un ingredient necesar pentru aceasta reteta) cu foarte puțină apă și cu o pensula se aplica peste placinta cu mere cald. Se scoate marginea tavii cand placinta sa racit complet.
 

 
Sa aveti o iarna frumoasa si muuulte placinte cu mere! Sunt delicioase!
 

20 comments:

  1. Tarta cu mere ! Eu asa i-as zice :) Arata foarte bine si sunt sigura ca e grozav de gustoasa. La mine o tarta din asta nu tine mai mult de o zi jumate :)
    Observ ca olandezilor le place mult scortisoara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ai dreptate... asa trebuia sa-i zic, tarta! :))Crezi ca aici dureaza mai mult? :) Cred ca noua ne place scortisoara ... si busuiocul si leusteanul! :)))

      Delete
  2. Vreeeeaaaaau si euu!!!
    Si Vlad inghite in sec! Vaaaai ne faci si noua ?:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Va fac! Cand veniti? :))
      Nu este greu de facut, crede-ma pe cuvant!

      Delete
    2. Am vazut reteta, da stiu ca daca o incerc o stric :)

      Delete
    3. Nu ai cum sa o strici, doar nu te-am pus sa bati maioneza! :)) LOL

      Delete
    4. A nu, ca maioneza imi iese, nu se taie niciodata ;)))

      Delete
    5. ... pai atunci unde e problema? LOL hahahaha...

      Delete
  3. Offf ce a nins si la voi! Deja ma ia frigul...

    Tarta am avut si noi, dar o facem putin altfel.

    Weekend fericit si linistit :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noi ne bucuram ca ninge, Amalia! Nu se întampla în fiecare an chestia asta. Ultima zapada mai mare cred ca a fost acum 10 ani! :))

      Si weekendul tau sa fie minunat draga mea!

      Delete
  4. Ce se potriveste bine cu zaharul pudra cernut din cer?! :) O prajitura cu mere, stafide, scortisoara si vanilie! :) Ce parfum! Ce gust!
    Delicioasa prajitura! Delicioasa! Mai bine cumparam azi mere in loc de banane. :)
    Seara frumoasa iti doresc! Weekend minunat! Pupici! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cu banana poti face "banana bread"! Tot asa delicioasa! :)
      Si acum seara ningea afara dar este temperature ridicata si se cam topeste zapada! :(

      Seara placuta Diana si weekend minunat! ♡

      Delete
  5. Ma bucur,ca te bucuri de zapada.La noi e din destul.Ma uimesti cu pasiunea ta pentru gatit si ce prajitura e aici,de ma faci sa inghit in sec.Un weekend cat mai placut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pai cum sa nu ma bucur de zapada daca a nins aici asa mai zdravan, acum 10 ani? Gatitul nu este pasiunea mea, dar nevoia te învata! Decat sa mananci din magazine toate chimicalele lor nu mai bine îti faci tu ceea ce vrei?
      Seara placuta si weekend fain Flory!

      Delete
  6. Bună draga mea!
    La tine stratul de zăpadă este foarte mic față de București,
    eu deja m-am săturat de zăpadă!
    Îmi place cum arată plăcinta ta,ți-am furat și eu o porție,
    mulțumesc pentru rețetă!
    O seară și o duminică pe placul inimii tale îți doresc!
    Pupici cu drag și mii de îmbrățișări!

    ReplyDelete
    Replies
    1. La mine sa subtiat considerabil stratul de zapada pentru ca a plouat (lapovita)... Cat timp temperature sta pe plus nu se pastreaza zapada! Eu oricum m-am bucurat si de ce am avut! :)
      Seara faina Elenusi draga!
      pupici! <3

      Delete
  7. apetisantă plăcintă - îmi plac foarte mult dulciurile !!!
    mă bucur pentru tine că a nins şi pe la tine !!! e o mare bucurie când nu este ceva exagerat !
    îţi doresc o seară cât mai plăcută !

    ReplyDelete
    Replies
    1. A nins si azi-noapte, dar zapada nu este asa multa ca la voi...
      Duminica placuta! <3

      Delete
  8. Reteta am notat-o, multumesc, iar maine sper så imi reuseascå 😉Chiar de vre-o 2-3 zile aveam poftå de pråjiturå de mere, dar reteta mea ultima datå nu prea a incantat mancåciosii ( de-abea cå am mancat eu mai mult 😁) si tot vroiam så caut alta. Cat despre zåpadå ... a fugit baba iarnå din nord, cu zåpadå, cu tot si ne-a låsat soarele, vantul si din cand in cand temperaturi sub 0 😁👋❄️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sa indurate anul acesta de noi baba iarna si ne-a pudrat un pic, acum asteptam sa vina gerul în vizita, asa este trecut în meniul saptamanii! ☺ Pana una alta, sunt -3 grade si o ceata... ☺
      Desigur ca îti va iesi tarta cu mere, nu este prea mare filozofie..☺ Saptamana cu spor!

      Delete